Vaikka nykynuorisolle digitaaliset asiat tuntuvat olevan itsestään selviä, eivät ne vanhemmalle sukupolvelle aina avaudukaan ihan yhtä helposti. Siksi moni yrittäjä löytääkin itsensä melkoisesta pinteestä, kun nykyajan asettama paine käytännössä pakottaa kaikki yritykset siirtymään sähköiseksi ainakin osittain. Kaikilta se ei vaan onnistu käden käänteessä, ja sitten tarvitaankin jo jonkun osaavamman apua.

Oletko yrittänyt ottaa sosiaalisen median haltuun, mutta yrityksesi eivät olekaan alkaneet tuottamaan tulosta siinä määrin, kuin olisit halunnut? Digitaalinen markkinointi on kaikkea muuta kuin helppoa, vaikka se välillä joissakin yhteyksissä yritetäänkin markkinoida lasten leikiksi. Siksi olemmekin luoneet tämän lyhyen oppaan niistä virheistä, joihin suurin osa osaamattomista yrittäjistä digitaalisessa markkinoinnissaan sortuu.

Digitaalisen markkinoinnin suuria virheitä

  • Vääränlaiset hashtagit

Jos hashtagit eivät ole sinulle toiminnaltaan kovinkaan tuttuja ja yrität vain seurata valtavirran esimerkkiä käyttämällä niitä, on suuri riski että käytät niitä väärin. Hashtagien käytöllä itsessään ei nimittäin ole minkäänlaista vaikutusta julkaisusi laatuun. Hyvien hashtagien käyttäminen sen sijaan saattaa puskea julkaisusi pinnalle hetkessä. Ensi kerralla kokeile siis #taassaatiinpaljonhienojakukkia -tägin sijaan vaikkapa #flowers. Huomaat eron heti!

  • Liian harvat päivitykset

Koska viimeksi päivitit yrityksesi somea? Pelkkä tilin avaaminen ei riitä suosion saavuttamiseen, vaan digitaalinen markkinointi vaatii jotakin enemmän. Tarvitset toimivan digimarkkinointisuunnitelman myös sosiaalisen median markkinoinnillesi. Päivitä tarpeeksi usein, jotta seuraajasi muistavat olemassaolosi. Esimerkiksi päivittäiset tai joka toinen päivä tehdyt postaukset pitävät tilisi pinnalla. Kukaan ei halua seurata autiota tiliä.

  • Tylsä sisältö

Päivitystesi ei tarvitse olla kilometrin mittaisia eepoksia, vaan joskus vähemmän on enemmän. Panosta mielenkiintoiseen tekstiin, jonka lukija jaksaa lukaista nopeasti törmätessään päivitykseen aikajanallaan.

  • Huonolaatuiset kuvat

On tutkittu, että ihmiset lukevat huomattavasti todennäköisemmin kuvallisen päivityksen kuin pelkkää tekstiä sisältävän julkaisun. Siksi onkin hyvä idea sisällyttää julkaisuihin myös visuaalista materiaalia. Sillä on kuitenkin väliä, millaisia kuvia tähän tarkoitukseen käyttää. Jos sinulla kasvaa peukalo keskellä kämmentä etkä yrityksistäkään huolimatta saa napattua muuta kuin heilahtaneita kännykkäkuvia, älä arastele palkata ulkopuolista apua markkinointimateriaalin saamiseksi. Yhden kuvaussession hedelmistä voi olla hyötyä pitkälle hamaan tulevaisuuteen.