Hakukoneoptimoinnista ja sen historiasta

Hakukoneoptimoinniksi kutsutaan keinoa, jolla nettisivuston näkyvyyttä eri hakukoneissa, kuten Googlessa voidaan parantaa. Hakukoneoptimointi niitti aikaisemmin huonoa mainetta sillä, kun se oli niin helposti huijattavissa esimerkiksi spämmäämisen avulla. Tämän kohun jälkeen niin Google kuin muutkin hakujätit kehittivät algoritminsa sellaisiksi, että niiden rikkominen on käytännössä mahdotonta. Nämä hakukoneet ovat kuitenkin antaneet ohjeita oikeaoppiseen hakukoneoptimointiin.

Hakukoneoptimointi voidaan itse asiassa jakaa kahteen eri lajiin, sivuston sisäiseen hakukoneoptimointiin sekä sivuston ulkoiseen hakukoneoptimointiin. Näissä kahdessa ja niiden tekotavoissa on suuri ero.

Sivuston sisäisellä optimoinnilla tarkoitetaan sitä, että itse nettisivut optimoidaan hakukoneille sopivaksi. Korkealaatuiset hakukoneet pyrkivät näyttämään mahdollisimman laadukasta sisältöä käyttäjälleen. Niinpä sisäisessä optimoinnissa keskitytään sivujen rakentamiseen hyvien hakufraasien ympärille niin, että oma sivusto on tulosten kärjessä kilpailijoiden yläpuolella.

Sivuston ulkoinen optimointi on myöskin sivuston hakusijoituksen parantamista, joskin eri keinoin. Hakukoneiden yksi algoritmi on se, että se mittaa kuinka moni muu luottosivusto siihen linkittää. Ulkoista optimointia on myös brändin maine. Kun moni tekee haun yrityksesi nimellä johtuen vaikkapa mainoskampanjasta, kasvaa sijoitus hakutuloksissa nopeasti.

Hakukoneoptimoinnin historia alkoi 90-luvulla. Tuolloin tietokoneet olivat tosin niin vaiheessa, ettei hakukoneiltakaan voinut liikoja odottaa. Niiden toiminta perustui huomattavasti yksinkertaisempiin algoritmeihin kuin nykyisin, mikä toisaalta aiheutti myös huonon laadun. Tuolloin hakukoneen tulosten kärkeen päästäkseen riitti yksinkertaisesti se, että kirjoitti sivustolle manuaalisesti saman sanan monta kertaa, mikä aiheutti avainsanojen spämmäämistä. Nykyisin moinen ei menisi läpi, päin vastoin: spämmääminen saattaa heikentää mahdollisuuksiasi näkyä korkealla hakutuloksissa. Avainsanojen käyttämiseen pitää nykyään panostaa ja niitä tulee käyttää laadukkaasti.

Kun 2000-luvun alussa tajuttiin, että hakunäkyvyyden yksi osanen oli se kuinka moni muu sivusto linkittää omallesi, alettiin ostamaan massoittain linkkejä hämärääkin hämärämmiltä linkkisivuilta. Kun osti tarpeeksi linkkejä, pystyi huonokin sivu näkymään Googlen kärjessä. Se oli vaivatonta. Myös tämä aiheutti algoritmien viilaamisen: nykyään eri linkeillä on eri painoarvo. Ainoastaan luottavien sivujen linkit vaikuttavat nykyisin näkyvyyteen hakukoneiden haussa. Sivuston luotettavuus määrittyy sillä, kuinka korkealla oman hakutermistönsä tuloksissa se näkyy. Myöskin sellainen linkki joka tulee sivulta joka käsittelee samaa aihetta kuin omasi on painoarvoltaan suurempi kuin muut. Huonot linkit eivät todennäköisesti vaikuta hakukoneissa näkymiseen suuntaan eivätkä toiseen.

2010-luvulla kerrottiin Googlen toimesta se, että nyt myös sosiaalinen media, eli some, vaikuttaa hakukoneissa näkymiseen. Hakukoneissa näkymiseen eivät suoraan vaikuta somen linkit eivätkä tykkääjät, mutta laadukkaiden seuraajien kerääminen saa ihmiset hakemaan yritystäsi hakukoneista ahkerammin, mikä välillisesti parantaa sijoitusta hakutuloksissa.

Nykyisin hakukonejätit muuttavat algoritmejaan jatkuvasti, aina kun huomaavat että niitä käytetään väärin. Jos siis nyt systeemissä on jokin kolo, tullaan se todennäköisesti paikkaamaan heti kun se käy ilmi. Ne sivustot, jotka ovat vilppikeinoin päässeet pinnalle, tiputetaan pohjalle. Kun optimointi tehdään hakukoneiden ohjeilla, pysyy sijoitus korkealla pitkään.