Miten ihmeessä hakukoneoptimoin?

Hakukoneoptimoinnin pääasiallinen tarkoitus on tuoda nettisivuja paremmin esille hakukoneiden kautta tehtyjen hakujen tuloksissa. Aikaisemmin hakukoneoptimoinnin maine oli huonossa valossa, kun hakukoneoptimoinnilla pystyi esimerkiksi spämmäämisellä saamaan sivustonsa tulosten kärkeen. Tuolloin kaikki suuret hakukoneet muokkasivat algoritmejaan niin, että nyt niitä on käytännössä mahdotonta hakkeroida. Nykyisin hakukoneoptimoinnin tarkoituksena onkin tehdä se niin, että se on tehty hakukoneiden ohjeistuksen mukaan ja niille helposti luettavaan muotoon.

Hakukoneoptimointiin käytetyissä toimissa on itse asiassa kaksikin eri kategoriaa.

Sivuston sisäinen optimointi

Hakukoneiden tavoitteena on löytää mahdollisimman osuvia linkkejä aina kun käyttäjä tekee haun. Sisäinen optimointi tarkoittaa sitä, että sivujen sisältö optimoidaan oikeanlaisilla hakutermeillä ja näin ollen parannetaan sivuston näkyvyyttä hakutuloksissa.

Sivuston ulkoinen optimointi

Myös sivuston ulkoinen optimointi tähtää sijoituksen parantamiseen hakutulosten listalla, kuitenkin hieman eri tavalla. Hakukone arvioi sivuston luotettavuutta muun muassa sen perusteella, kuinka monen muun sivuston linkit siihen kohdistuvat. Tällaiseen optimointiin kuuluu myöskin sivuston maine. Jos sivustoa haetaan runsaasti johtuen vaikkapa hyvästä markkinoinnista, nousee myöskin sen sijoitus hakutuloksissa.

Suurin syy optimoinnin tekemiselle on luoda sivustosta sellainen, että sen ymmärtävät niin käyttäjät kuin hakukoneetkin. Vaikka hakukoneet ovatkin kehittyneet hurjasti vuosien varrella, ei tekoäly vieläkään kykene lukemaan sivua samalla tavalla kuin ihminen. Optimointi siis tekee sivustosta sellaisen, että hakukonekin saa selvää siitä, mistä sen sisällössä on kyse ja kenelle sitä tulisi osoittaa.

Mieti vaikka, että lataisit sivustollesi punaista tossua esittävän kuvan. Ihmiselle on selvää, että kyseessä on Niken malliston kenkä. Hakukone ei taas ymmärrä lainkaan, mistä on kyse. Siksi on tärkeä selittää sillekin ymmärrettävässä muodossa, mitä kuvassa on. Tämän jälkeen hakukone osaa yhdistää kuvan siihen sopiviin hakuihin.

Kun ymmärrät miten hakukoneoptimointi oikein toimii ja miten ei, voit helposti rakentaa sivustollesi hyvää näkyvyyttä.

Ihan itse – onnistuuko?

Kaikki termit ja välivaiheet saattavat kuulostaa mahdottomilta, mutta lohdutuksena voidaan sanoa, että perustietojen hallitseminen riittää. Jo pienikin optimointi voi riittää näkyvyyden saamisessa. Hakukoneiden tarjoama näkyvyys on yritykselle on melkeinpä selviytymisen edellytys, joten optimoinnin perusteiden opetteluun on ihan perusteltua uhrata vähän aikaa.

Siispä lyhykäisesti: kyllä, hakukoneoptimoinnin tekeminen onnistuu ihan itse, jos on valmis uhraamaan aikaa oppimiselle. Kannattaa muistaa, että sadat tuhannet yritykset tarjoavat näitä palveluita, mutta näiden käyttämät menetelmät eroavat toisistaan radikaalisti. Jos et siis itse jaksa perehtyä hakukoneoptimointiin vaan haluat palkata ammattilaisen, vertaile eri palveluntarjoajia ja pyydä heiltä esimerkkejä onnistuneista töistä.

Vinkkejä sivuston sisäiseen optimointiin

Sivuston sisäinen optimointi on siis itse sivustoon tehtäviä muutoksia optimoinnin edistämiseksi.

Ennen kun aletaan optimoimaan, kannattaa tarkastaa mitä hakusanoja kohderyhmään kuuluva käyttää hakiessaan tarjoamaasi palvelua tai tuotetta. Hyvä apuri voi olla vaikkapa Googlen tarjoama avainsanasuunnittelija, joka auttaa sinua testaamaan eri termien hakumääriä ja hyviä sanamuotoja. Aloita kokeilemalla yhtä tai paria termiä. Tämän jälkeen kone tarjoaa arvion termin yleisyydestä ja ehdotuksia paremmiksi termeiksi.

Listaa ne termit joita haluat käyttää hakukoneoptimoinnissa. Parhaan ei tarvitse olla eniten haettu vaan sellainen, joka rajaa kohderyhmäsi parhaiten. Älä käytä termiä liikaa: maksimissaan kerran per sivusto. Älä yritä optimoida kahta sivua samaan termiin, tai optimointi ei toimi.

Yritä aina rajata sijaintisi. Jos haluat näkyä hakutermillä ”ripsiteknikko Ulvila”, mutta sivustollasi lukee ”Teemme ripsienpidennyksiä Satakunnassa”, hakukone ei tiedä Ulvilan kuuluvan Satakunnan alueeseen.

Vinkkejä sivuston ulkoiseen optimointiin

Kun sivuston sisäinen optimointi on hanskassa, voidaan siirtyä toiseen vaiheeseen: ulkoiseen optimoimiseen. Tämä tarkoittaa lyhyesti muilla kuin kotisivuillasi tehtävää optimointia, vaikkapa sosiaalisen median käyttöä ja linkkejä. Sosiaalisen median käyttö on ehdottomasti kannattavaa. Sitä voidaan käyttää muun muassa nimen tunnettavuuden kasvattamisessa. Ota selvää, missä somessa kohderyhmäsi on, ja ole aktiivinen siellä missä potentiaaliset asiakkaatkin. Autioitunut somesivu ei anna sinusta hyvää kuvaa, vaan sivu kaipaa aktiivista päivittelyä.