Moni on saattanut kuulla termin hakukoneoptimointi. Harvalle suomalaiselle kuitenkin on selvää, mitä se pohjimmiltaan tarkoittaa. Hakukoneoptimoinnista voidaan myös käyttää lyhennettä SEO eli Search Engine Optimization. Tästä artikkelista voit lukea lisätietoa hakukoneoptimoinnista ja tietoa siitä, miten se oikein tehdään.

Lyhykäisesti hakukoneoptimointi voidaan tiivistää yhteen yksinkertaiseen lauseeseen: SEO:n tarkoitus on saada nettisivuillesi enemmän kävijöitä hakukoneen välityksellä.

Asiantuntijat kertovat, että tutkimukset osoittavat lähes 90 prosentin ihmisistä klikkaavansa itsensä Googleen ensi töikseen kun saavat tietää uudenlaisesta palvelusta taikka tuotteesta, joka heitä saattaisi kiinnostaa. Siellä he tekevät haun yksinkertaisilla hakusanoilla, jotka kertovat mitä he ovat hakemassa. Juurikin tämä on syy sille, miksi hakukoneoptimointia voidaan pitää ensisijaisen tärkeänä. Se tarjoaa tehokkaan – ja ennen kaikkea maksuttoman – väylän saada lisää kiinnostuneita ihmisiä nettisivuillesi. Nykyään valinnanvaraa on paljon ja kilpailu on kovaa, joten kuluttajalla on varaa vertailla vaihtoehtojaan. Tilanne on siis aivan eri kuin pari vuosikymmentä sitten. Potentiaaliset ostajat ottavat selvää niin tarjonnasta kuin hinnoittelustakin ennen kuin ottavat yhteyttä – Googlen välityksellä.

Pääperiaatteena on siis tämä: jos potentiaalinen asiakas tahtoo saada enemmän tietoa tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta, hän tekee Google-haun. Sinun tehtäväsi on pitää huoli siitä että sinut löydetään ja että nettisivuiltasi löytyy vastaukset asiakkaan kysymyksiin.

Siispä tavoitteena on saada verkkosivusi hakutulosten kärkeen, niin ylös kuin suinkin mahdollista, kun hakutermeinä käytetään sellaisia sanoja jotka kuvaavat sinun tarjoamaasi tuotetta tai palvelua.

Tässä kohtaa selitetään vaihe vaiheelta mitä hakukoneoptimointi prosessina oikein sisältää, mitä kaikkia välivaiheita tulee toteuttaa, mitä kannattaa pitää mielessä ja millaista sanastoa voit olettaa näkeväsi paljon.

Hakusanoilla ja hakulauseilla tarkoitetaan tässä yhteydessä niitä fraaseja, joilla potentiaaliset ostajat etsivät Googlen hakukoneesta tietoa myymästäsi tuotteesta tai palvelusta.

Aivan kuten oikean konkreettisen kaupan omistajaa ei hyödyttäisi saada tupaansa täyteen täysin epäpotentiaalisia ostajia, joita ei kiinnosta ostaa mitään eikä yrittäjä saa rahaa taskuun, pätee sama tilanne myös nettisivujen kanssa. Ei ole mitään järkeä yrittää houkutella nettisivuille ihmisiä, joita aihe ei kiinnosta ja joista ei koskaan tule asiakkaita. Sen sijaan kannattaa keskittyä kohdentamaan mainonta juurikin potentiaalisille asiakkaille. Ennen kuin näin voidaan onnistuneesti tehdä, tulee ottaa hakusanat suurennuslasin alle. Näin voidaan selvittää, mitä hakufraaseja ja termejä ihmiset käyttävät etsiessään tarjoamaasi hyödykettä. Näin pysytään ohjaamaan sivustollesi sellaisia kuluttajia, joita aihe kiinnostaa ja joista voi mahdollisesti tulla myös ostajia.

Hakukoneita käytetään silloin kun halutaan saada lisätietoja tai tarkempaa infoa jostakin tietystä tuotteesta tai palvelusta. Mikäli laadukasta tietoa ei sivustoltasi löydy, ei sivustosi tule Googlen hakutulosten listalla nousemaan kovinkaan kärkisijoille. Siispä jos haluat nettisivujesi nousevan hakutuloksissa niin ylös kuin mahdollista, sovella sisältö niihin hakutermeihin tai fraaseihin joilla palveluasi tai tuotettasi useimmin haetaan. Sopivia hakutermejä voi tuumailla vaikkapa miettimällä itse, millaisilla termeillä olisi itse tehnyt haun, jos olisi kiinnostunut tämän tyyppisestä tuotteesta tai palvelusta. Voi myös miettiä, vastaako sisältö vaativankin kuluttajan makua. Jos kuluttaja klikkaa itsensä sivulle, muttei löydä tarvittavaa informaatiota, voi hän hyvin poistua sivustolta ja jatkaa matkaansa paremman informaationtarjoajan sivustolle. Google on sijoituksissaan tarkka ja muuttaa algoritmejaan jatkuvasti. Sille on elintärkeää tarjota kuluttajille parasta mahdollista laatua hakutuloksissa, jotta se pysyy kuluttajien ykkösvaihtoehtona.

Kun nettisivustoa hakukoneoptimoidaan, pidetään silloin siis huoli että Google ymmärtää sen rakenteen ja sisällön hyvin. Googlella on valtava tietokanta, ja se kykenee antamaan haun tulokset sekunneissa. Datan valtava määrä aiheuttaa joitakin rajoja sisällölle. Muista, että Google ymmärtää vain tekstiä, joten kuvilla ei sen silmissä ole juuri arvoa.