Hakukoneoptimointi voidaan jakaa kahteen kategoriaan, sivuston sisäiseen optimointiin ja sivuston ulkoiseen optimointiin. Sivuston sisäinen optimointi tarkoittaa sitä, että itse sivuston sisältöä yritetään optimoida hakukoneille sopivaksi. Sivuston ulkoisessa optimoinnissa optimoinnin välineinä käytetään sivuston ulkopuolisia työkaluja, kuten sosiaalista mediaa ja linkityksiä. Lue tästä artikkelista lisää, kuinka itse optimointi hoidetaan oikeaoppisesti kuntoon.

Ohjeistus sivuston sisäiseen hakukoneoptimointiin

Rajaa sijainti

Jos haluat yrityksesi löytyvän termillä “Unibet-kokemus Seinäjoki”, älä kirjoita sivustollesi että tarjoat laadukkaita kasinopalveluita Keski-Suomessa, sillä hakukone ei ole ihminen eikä ymmärrä näiden asioiden korrelaatiota. Käytä sellaista kieltä, että hakukone osaa yhdistää haun sinuun.

Varmista navigoinnin selkeys

Varmista että nettisivuillasi liikkuminen on helppoa ja mihin tahansa pääsee parilla napinpainalluksella. Jos sinulla on loputtomasti alasivuja joiden syövereihin pääseminen kestää ikuisuuksia, hakukone näkee tämän negatiivisena seikkana. Hyvin esitelty sisältö on erittäin tärkeää ja vanhat uutiset ja muut saman kaltaiset hukkuvat helposti massaan.

Tee paljon alasivuja

Tee kullekin aiheelle oma alasivu, sillä yksittäisen sivun sisältävät nettisivut eivät ole hakukoneen mieleen. Se indeksoi kunkin alasivun teeman ja sivu saa luokituksensa sen mukaan. Jos yhdelle sivulle on ahdettu miljoona aihetta, hakukone ei osaa päättää, mistä sivu oikein kertoo.

Hakukone päättelee siis tekstisisällön avulla, mistä kukin sivu kertoo. Jokainen alasivu pitää siis rakentaa halutun termin ympärille.

Huomioi URL-osoitteen merkitys

Sivun osoitteen pitäisi sisältää haluttu termi hyvien lopputulosten aikaansaamiseksi. Tällöin näkymisen mahdollisuus halutulla termillä hakiessa paranee ja URL osoite lihavoituu hakutuloksissa. Kuluttaja valitsee muita todennäköisemmin sen linkin, joka vastaa täysin hänen hakuaan.

Käytä hyväksesi otsikkoa

Optimoitu hakutermi pitäisi olla sisällytettynä sivun isoimpaan otsikkoon. Tämän pitäisi olla sijoitettuna sivun ensimmäiseksi tekstiksi ja se onkin painoarvoltaan isompi kuin muu teksti. Kannattaa lisäillä termiä myös muihin pienempiin otsikoihin efektin maksimoimiseksi.

Optimoi tekstisisältö

Kunkin sivun tekstit tulee rakentaa niin, että haluttu termi esiintyy niillä useaan otteeseen. Spämmääminen ei kuitenkaan ole missään nimessä tarkoitus. Tekstin tulee olemaan ennen kaikkea helposti luettavissa. Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä että optimoitava termi vastaa noin kahta prosenttia kaikesta tekstisisällöstä. Tee tekstisisällöstä laajahkoa, vähintään kolmisensataa sanaa sivua kohti, mutta sanakattoa ei ole. Tällaiset sivut menestyvät paremmin, sillä on tutkittu että mitä enemmän sanoja sivulla on, sitä korkeammalle tuloksissa se yltää.

Hakukone ei ole ihminen – kuvateksteillä on väliä

Hakukone ei osaa analysoida kuvia. Kuvan ALT-tekstillä tarkoitetaan kuvakoodiin sisällytettävää tägiä, jonka avulla hakukoneellekin selviää, mistä kuva kertoo. Muista sisällyttää optimoitava termi tähän.

Ohjeistus sivuston ulkoiseen hakukoneoptimointiin

Hyödynnä sosiaalista mediaa

Somen osuus hakukoneoptimointiin on suurilta osin brändin vahvistuttaminen. Ota selvää missä seuraajasi liikkuvat ja hanki monipuolisesti sometilejä. Muista, että se tuo kuitenkin myös vastuuta. Kukaan ei halua seurata tiliä, joka on autioitunut tai jonka viimeinen päivitys on kahden vuoden takaa. Ole siis aktiivinen, päivittele paljon ja ole vuorovaikutuksessa potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Kun maine somessa kehittyy ja brändi tunnetaan, aletaan sinua myös etsimään aktiivisemmin hakukoneista. Suuri hakujen määrä parantaa sijoitustasi hakukoneiden tuloksissa.

Ulkoinen linkkaaminen on kannattavaa

Kun linkkaat ulkoiselle sivustolle, on se kuin kultaa hakukoneoptimoinnissa. Linkkien laadulla on enemmän väliä kuin määrällä. Yksi linkki kansainväliseen uutissivustoon on parempi kuin sata hämäriin blogeihin.