Suurin osa meistä käyttää ainakin joitakin sosiaalisen median kanavia. Ne ovat paitsi loistavia viihdekäyttöön, myös aivan ehdottomia ykkösiä yrityksen markkinointiin. Sosiaalinen media on ylivoimaisesti kattavin kaikista saatavilla olevista markkinointimenetelmistä ja voittaa ne hinnassakin mennen tullen. Toisaalta on hyvä myös tiedostaa, että osaamaton sosiaalisen median käyttö on oikeastaan lähes yhtä tyhjän kanssa. Siksi ennen sosiaalisen median käytön aloittamista yritystoimintaa varten onkin hyvä luoda käytölle jonkinnäköinen markkinointistrategia. Minkälaista sisältöä julkaiset? Kuinka usein? Onko sinulla tarpeeksi ammattimaista sisältöä, vai pitäisikö palkata vaikka ammattivalokuvaaja tai graafinen suunnittelija apuun? Lisää mielenkiintoisia vinkkejä markkinointistrategiaan voit lukea esimerkiksi muista tämän sivuston mielenkiintoisista artikkeleista. Tässä artikkelissa keskitymme kuitenkin yhteen ehkäpä aliarvostetuimmista apuvälineistä sosiaalisen median markkinoinnissa: hashtageihin!

Hashtagit houkuttelevat kassavirtaa puoleesi

Olet ehkäpä sosiaalisen median aikajanaasi selaillessasi huomannut, että monet julkisuuden henkilöt ja varsinkin niin sanotut some-julkkikset käyttävät julkaisuissaan usein suuriakin määriä hashtagejä. Moni pitää näitä vain typeränä hölmöilynä ja epäluovana kuvaustekstin täydennyksenä, mutta tosiasiassa niillä on varsin suurikin merkitys monen sosiaalisen median tilin tunnettavuudessa, ja sinäkin voit hyödyntää samaa metodia.

Oletko koskaan huomannut, että lisätessäsi tilillesi hashtagillä varustetun kuvan saattaa kuvaasi tulla nopeasti tykkäyksiä ja saatat saada jopa lisää seurauksia? Sattumaako? Ei ollenkaan. Tällaisissa välittömästi tapahtuvissa muutoksissa asialla ovat yleensä joko bottikäyttäjät tai sellaiset ihmiset, jotka ovat asettaneet tililleen triggerin, joka seuraa automaattisesti tiettyä hashtagiä käyttäviä käyttäjiä. Tämä kuitenkin nostaa seuraajien ja tykkääjien määrää tililläsi, mikä saa sen vaikuttamaan ammattimaisemmalta ja kannustaa muitakin tekemään samoin. Hashtageillä on siis merkitystä! Muista kuitenkin, että kyse ei ole niinkään määrästä, vaan laadusta. Käytä siis sellaisia hashtagejä, joita näet olevan käytetty useasti. Jos keksit itse hashtagin jota ei koskaan aikaisemmin käytetty, ei sillä ole juuri mitään markkina-arvoa. Unohda siis #supermageekakkuäidinsynttäreille ja käytä sen sijaan kansainvälisempiä hashtagejä sekä muutamaa paikalliselle yleisölle sopivampaa tägiä. Hyviä hashtagejä käyttäessäsi oikea kohdeyleisö löytää tiensä profiiliisi ja sinä voit muuttaa tämän ihmisvirran rahaksi. Jos et itse keksi hyviä tägejä, voit aina hakea niitä netistä. Löydät useita sivustoja, jotka tarjoavat valmiita hashtageja teemoittain.