Internet on aiheuttanut meille paljon hyvää. Samalla maailmasta on kuitenkin tullut myös paljon avoimempi, mikä on aiheuttanut sen, että kilpailu on kovaa. Aikaisemmin kuluttajalla ei usein ollut montaa vaihtoehtoa, ja tuotteita ostettiin niillä hinnoilla kun niitä myytiin. Nyt hän voi käytännössä ostaa tuotteensa mistä päin maailmaa tahansa ja vertailla hintoja ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä, mikä aiheuttaa yrittäjälle paineita erottua kilpailevista yrityksistä. Hyvään markkinointiin on onneksi keinoja vaikka muille jakaa. Tässä artikkelissa on esiteltynä keinoista muutamia, jotka palvelevat eri käyttötarkoituksissa ja eri kohderyhmissä. Mikä niistä sopii sinulle parhaiten?
Messut ja tapahtumat
Messuilla ja tapahtumissa käyminen on erittäin hyvä keino muutamissa tapauksissa. Ne ovat hyvä keino, jos haluat tavoittaa kerralla suuren määrän omasta alastasi kiinnostuneita potentiaalisia ostajia ja jutella heidän kanssaan kasvokkain. Ne ovat hyödyllisiä myös, jos tuotteesi tai palvelusi kaipaa demonstrointia. Kannattaa kuitenkin muistaa, että usein kaikki muutkin myyjät ovat messuilla samasta syystä kuin sinä. Paikka on siis tupaten täynnä kilpailijoita. Sinun täytyy tällöin tehdä kaikkesi erottuaksesi joukosta. Messut ja paikkamaksut ovat usein myös hintavia ja tuntuvat yrittäjän taskussa. Voiton saaminen ei koskaan ole varmaa. Ajankäytöllisestikin tapahtuma ja matkat paikalle voivat käydä kukkaron päälle. Jos olet karismaattinen myyjä jolla oli ylimääräistä rahaa ja aikaa, messut ja tapahtumat voivat olla sinulle hyvä paikka markkinoida tuotettasi tai palveluasi.
Käyntikortit ja lentolehtiset
Käyntikortit ja lentolehtiset ovat käteviä jaettavia. Niistä selviää tarjoamasi palvelun tai tuotteen perustiedot ja sinun yhteystietosi. Kun yhteystiedot jäävät talteen, voidaan sinuun ottaa yhteyttä pitkänkin ajan kuluttua. Näin kortit toimivat pitkälläkin aikavälillä ajatellen. Käyntikorttien ja lentolehtisten painattaminen kuitenkin maksaa, eikä niistä tule suoraa voittoa. Ne myös tulisi saada jaettua mahdollisimman potentiaalisille ostajille, sillä ihminen jota kyseinen tuote tai palvelu ei kiinnosta ei todennäköisesti tule sitä ostamaankaan jolloin paperi menee suoraan hävikkiin.
Sosiaalinen media
Ylivoimaisesti paras ja mittauksissa eniten menestynyt keino on ehdottomasti sosiaalinen media. Nykyisin älypuhelistuneistuneessa maailmassamme jokaisella on kädessään tuo taikalaite, joka kätkee sisäänsä kaikenmoista kivaa, muun muassa somen. Siellä ovat kaikki ihmiset – hyvälle mainostajalle onkin siis selvää, että siellä kannattaa täten itsekin olla. Sosiaalinen media tarjoaa laajan valikoiman kattavia työkaluja yrityksille, muun muassa koskien markkinointia. Sokerina pohjalla on vieläpä se, että monet sosiaalisen median työkalut ovat täysin ilmaisia. Tämä on jokaisen yrittäjän unelma. Maksullinenkaan sisältö ei maksa maltaita. Sosiaalisessa mediassa tavoitat ihmisiä ympäri maailmaa ja voit laajentaa kaupantekoa suuresti. Se myös mahdollistaa kanssakäymisen asiakkaiden kanssa. Sosiaalisen median ainoa haittapuoli on se, että niin sisällöllisesti kuin visuaalisestikin houkuttelevan sivuston teko vie aikaa pitkäkestoisesti, sillä sosiaalinen media vaatii jatkuvaa päivittelyä, jottei se autioidu. Autioitunut sivu antaa huonon ensivaikutelman, joten päivityksiä tulisi tulla sopivin aikavälein.